Rozmýšľate nad kúpou ojazdeného vozidla a neviete, na čo všetko si máte dať pozor?
V tomto článku by som Vám chcela priniesť aspoň základné informácie a tipy a triky, na ktoré si treba dať pozor pri kúpe ojazdeného automobilu aj vzhľadom na nedávne vlastné skúsenosti. Nejde len o právnu stránku veci a určite písomnú formu kúpnej zmluvy, ale aj o to, na čo ďalšie by ste si mali dať pozor v tejto súvislosti.
Odhliadnuc od toho, že kúpa ojazdeného motorového vozidla je do istej miery veľmi špecifická, je aj riskantná, pretože sa jedná o pre mnohých aj keď o opotrebovanú, ale výrazne drahšiu investíciu, o ktorej toho veľa neviete. Keď už prejdete procesom výberu najvhodnejšej značky a typu vozidla, vrátane jeho výbavy, vyradíte príliš lacné a príliš drahé vozidlá a nájdete vozidlo, ktoré by ste si chceli aj osobne pozrieť, je na mieste si ešte naštudovať aj na čo si dať pozor pred alebo priamo pri obhliadke vozidla.
Už prvým dôležitým znakom je človek s ktorým komunikujete, jeho prístup a vystupovanie. Je príjemný/arogantný, ochotný/neochotný, mladý chalan/žena v stredných rokoch, vychádza v ústrety/nedovolí skúšobnú jazdu? Toto všetko Vám môže napovedať od akého človeka plánujete automobil kúpiť, v akej sfére sa asi pohybuje, či mal auto ako poľnohospodársky stroj alebo ho používal na preteky a frajerinu prípadne, či šlo o služobné vozidlo alebo súkromnú osobu, ktorá automobil využívala na osobné účely po meste a do práce. Tieto veci môžu a nemusia byť smerodajné, ale určite Vám tiež napovedia čo to o vozidle, štýle jazdy a kvalite údržby. Tieto faktory totiž zásadným spôsobom ovplyvňujú technický stav vozidla.
Je tiež rozdiel v kúpe vozidla z autobazáru alebo od súkromnej osoby. Rozhodnutie medzi týmito možnosťami ovplyvňujú tak ako subjektívne aj objektívne faktory ako sú cena, miera rizika kúpy, vlastná skúsenosť, názory okolia a pod..
Kúpa auta od súkromnej osoby síce môže byť v určitých prípadoch výhodnejšia, pretože odpadá poplatok, ktorý si v prípade nákupu v autobazári zaúčtuje autobazár za sprostredkovanie kúpy. Na druhej strane môže so sebou niesť vyššiu mieru rizika, najmä v prípade podpísania nevýhodnej zmluvy zo strany kupujúceho. Tomu sa však nemusíte vyhnúť ani pri autobazároch, kde Vám nanútia ich typizované zmluvy a Vy máte len veľmi malú možnosť niečo pripomienkovať. Pod časovým stresom a v opojení z kúpy vozidla si nemusíte ani poriadne uvedomiť pod čo sa vlastne podpisujete. A potom všetky sľuby autobazáru o kvalite automobilu sú preč. A skúste následne odstupovať od zmluvy. To už je beh na dlhé trate.
Aké by mali byť teda jednotlivé kroky po tom, čo Vás zaujme nejaký inzerát?
Ešte pred obhliadkou, pri kontaktovaní majiteľa resp. autobazáru požiadajte predávajúceho o zaslanie ŠPZ a VIN čísla, aby ste si stav vozidla mohli overiť z pohodlia domova a to napr. na stránkach www.stkonline.sk, www.seka.sk. www.ko.sk. Tu sa dozviete či auto bolo dovezené zo zahraničia, ak bolo dovezené – hrúbku laku a či bolo búrané alebo prelakované. Viete si tiež preveriť či automobil chodil pravidelne na STK kontroly a koľko kilometrov mal počas týchto kontrol najazdených a či to zodpovedá Vašim očakávaniam a reálnym podmienkam Už touto prvotnou kontrolou viete vyradiť autá, ktoré podľa inzerátu vyzerajú príliš dobre, na to, aby uvádzané informácie boli pravdivé. Takisto viete vyradiť vozidlá, ktoré boli používané rôznymi taxislužbami, pretože takéto vozidlo musí chodiť na STK každý rok.
Pri rozhodovaní o kúpe vozidla a adekvátnosti ceny Vám môže pomôcť aj stránka http://www.institutfinancnejpolitiky.sk/kalkulacky/aut/, kde viete nájsť výpočet odhadu hodnoty ojazdeného vozidla. Je to síce dosť orientačné, ale niekomu to môže predsa len pomôcť. Takisto na stránke zistíte, aký registračný poplatok zaplatíte od 01.02.2017 za prihlásenie vozidla.
Ešte pred samotnou kúpou vozidla je dobré si v kľude doma rozmyslieť aj prípravu a podpísanie kúpnej zmluvy, ktorou získate právnu istotu o tvrdených skutočnostiach zo strany predávajúceho. A hoci na internete nájdete množstvo vzorov na prípravu kúpnej zmluvy na motorové vozidlo, nie je na škodu sa s tým obrátiť na právnika. Ten sa predsa len v problematike vyzná lepšie, neustále sleduje zmeny v legislatíve a vie Vám poradiť, čo si dať do zmluvy a s čím naopak nesúhlasiť. A to odporúčam aj v prípade, ak Vám predávajúci zašle svoju kúpnu zmluvu. Pri vypracovaní kúpnej zmluvy podľa Vašich požiadaviek Vám viem pomôcť príp. aspoň poskytnúť rady, ktoré Vás môžu ochrániť od rozčarovania po kúpe. Pretože odstupovať od nevýhodnej kúpnej zmluvy, keď zistíte, že ste boli predávajúcim oklamaný, je horšie ako predísť tomu správnou formuláciou priamo v zmluve.
Čo treba mať na pamäti na obhliadke vozidla?
Ak ste sa už dohodli s predávajúcim na obhliadke, pripájam niekoľko základných zásad, ktorých sa treba držať priamo na mieste. Najdôležitejšou zásadou je: „Ak niečo vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravda, tak to asi pravda nie je.“ Čo sa mne osobne pri kúpe oazdeného vozidla naozaj vyplatilo.
Na ohliadke si treba vždy porovnať všetky informácie v inzeráte so skutočnosťou a to:
1) Technický stav vozidla – najdôležitejšie je poznať skutočný stav kupovaného ojazdeného vozidla, ktorý je možné zistiť hneď na mieste a to prostredníctvom odborníka, ktorého vezmete so sebou. Ak takú osobu nemáte, dajte si preveriť vozidlo v autoservise, ktorý si sami vyberiete. To by Vám pôvodný vlastník nemal odoprieť. Ak sa to z nejakých dôvodov rozhodnete neurobiť, musíte sa spoľahnúť na seba a v tom prípade určite skontrolujte:
a) Rok výroby – Skutočný rok výroby sa dá zistiť z kódov, ktoré sú napr. na sklách, bezpečnostných pásoch, plastových dieloch alebo nádobkách na kvapaliny. (ak majú všetky sklá rovnaké kódy rovnaké číslo napr. 5, mali by byť vyrobené v roku 2005-2006), dátum výroby nájdete aj na nášivke alebo štítku v dolnej časti bezpečnostného pásu.
b) VIN číslo – Podľa VIN čísla sa dá skontrolovať, či súhlasí rok výroby a pre aký štát bolo auto vyrobené. Tento údaj musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencii. VIN kód býva vyrazený buď v motorovom priestore, na kovovej priečke medzi motorom a kabínou, na podlahe alebo v batožinovom priestore.
c) Typový štítok – Najčastejšie ho nájdete v motorovom priestore alebo na B-čkovom stĺpiku vozidla. Všetky údaje sa musia zhodovať s Osvedčením o evidencii vozidla. Štítok by nemal byť poškodený alebo dokonca chýbať. Vtedy je vysoká pravdepodobnosť, že s vozidlom niečo nie je v poriadku.
d) Číslo motora – Typ a výrobné číslo nájdete vyrazené na bloku motora. V Osvedčení o evidencii vozidla od 1. 7. 2007 musí byť povinne uvedený len typ motora a ten sa musí zhodovať s vyrazeným údajom na motore. Kontrola je však často pomerne komplikovaná, keďže veľa motorov je oplastovaných, alebo má vyrazené číslo na veľmi zle prístupných miestach.
e) Vedenie servisnej knižky – Pri kúpe ojazdeného vozidla by mala byť samozrejmosťou servisná knižka a jej úplné a spoľahlivé vedenie, ale nie je to podmienka. Ak sa však rozhodnete kupovať auto, kde nemáte servisnú históriu automobilu podloženú, je to väčší risk. Zo servisnej knižky vyčítame, či a aké kontroly boli robené. Avšak ani samotná knižka nie je ešte zárukou 100%-ného servisovania a poctivých kilometrov. Pozor! Aj keď sa to zdá na prvý pohľad nemožné, aj servisná knižka sa veľa krát pozmeňuje alebo úplne falšuje.
f) Počet majiteľov – Veľa o vozidle napovie aj počet majiteľov a samotní majitelia. Dozvedieť sa však niekedy pravdu je veľmi obtiažne. Je to však dobrá informácia. V prípade kúpy vozidla o autobazáru je vhodné si všimnúť a preveriť si predchádzajúceho majiteľa – či nepoužíval vozidlo ako vozidlo taxislužby alebo autoškoly, ktoré je potrebné po určitom čase a množstve kilometrov pravidelne meniť.
g) Počet kľúčov – Jednoznačne by mali byť ku vozidlu dva kľúče, master kľúč (kód) od imobilizéru, kód od originálneho rádia, kľúč od zabezpečovacieho zariadenia, alarmu atď.
h) Lakovanie vozidla – Mnohokrát práve farba, teda lakovanie rozhodne, či si auto kúpime. Malo by mať po celej ploche rovnakú farbu a odtieň. Akákoľvek stopa brúsenia, tmelenia, drobných hrudiek alebo vypukliniek svedčí o oprave príslušnej časti vozidla. Je veľmi dobré ak odborník zmeria hrúbku laku a na základe merania môže povedať rozsah a kvalitu opravy. Treba si tiež dávať pozor na koróziu, ktorej sa darí hlavne na spodných častiach karosérie, pri okrajoch dverí a blatníkov. Vhodné je si všímať aj strechu vozidla, či na nej nie sú podozrivé škrabance – môže to signalizovať vozidlo taxislužby alebo autoškoly, pretože tie sú povinné mať magnetické tabuľky.
i) Medzery – Veľmi veľa napovedia medzery a ich veľkosť medzi časťami karosérie, napríklad medzery pri dverách alebo kufri. Diely musia lícovať (sedieť) a diery medzi nimi by mali byt rovnako široké. Ak nie sú, auto mohlo byť poškodené pri nehode a nekvalitne opravené. Dôležitý je aj lak na skrutkách, ktoré spájajú jednotlivé časti karosérie. Ak sú poškodené, môže to značiť, že ich mechanik povoľoval, keď daný diel opravoval alebo menil. Ak sú na niektorom diele iné skrutky ako na zvyšnej časti, pravdepodobne bola táto časť menená, pretože výrobca použije rovnaké skrutky.
j) Pneumatiky – Zákon hovorí koľko je minimálna hrúbka vzoru pneumatík. Letné aspoň 1,6 milimetra, zimné 3 mm. Skontrolovať však treba aj bočnice plášťa a vzhľad diskov. Veľa napovie aj opotrebovanie behúňa pneumatiky. Môže napovedať o zlej geometrii, neodbornej oprave alebo jazdnom štýle predchádzajúceho majiteľa.
k) Predná a zadná náprava – Pri zbežnej kontrole zvonku je potrebné dať pozor na akýkoľvek atypický odklon kolies. Môže to byť znak neodbornej opravy alebo poškodenia dielu. V dôsledku toho sa nesprávne opotrebovávajú pneumatiky.
l) Spodná časť vozidla – Pri pohľade spredu, zboku alebo zozadu by nemalo nič trčať. Tiež by nemalo byť nič premačknuté a pod. Pozor treba dať aj na rôzne neoriginálne zvary, môžu naznačovať zváranie karosérie, a teda možnosť zostavenia vozidla z viacerých častí. Na motorovej a prevodovej časti si treba dať pozor na únik oleja.
m) Vlhkosť – Akýkoľvek atypický puch by mal zvýšiť vašu pozornosť. Môže signalizovať zatekanie vďaka neodbornej oprave po búračke. Treba teda pozrieť aj celý interiér, či v ňom nie sú stopy vody, piesku alebo blata. Vhodné je aj nadvihnúť koberčeky. Niektorí majitelia si totiž nedajú tú námahu všetko riadne povysávať a môže Vám to pomôcť, prípadne aj prehnaná čistota môže signalizovať, že auto je „vypulírované“ práve na predaj, aby pôsobilo čisto a pekne.
n) Opotrebovanie a vzhľad – Opotrebovanie častí interiéru tiež môže veľa napovedať o stave, veku a používaní vozidla Vysedenosť vodičovej sedačky aj spolujazdca, môže tiež napovedať o veku vozidla a stave jeho kilometrov. Taktiež vyzerá úplne inak auto, keď niekto v aute vozil viac ľudí alebo detí.
o) Airbagy – Airbag môže veľa napovedať o prípadnej nehode vozidla. Preto je potrebné poriadne skontrolovať, či neboli vystrelené. Kryt airbagu musí sedieť presne. Treba spraviť aj test s kontrolkami. Po otočení alebo zasunutí kľúča do ready režimu (prvej polohy) sa rozsvietia všetky kontrolky. Ak namiesto postupného zhasínania zhasnú všetky naraz (prípadne kontrolka airbagu súčasne s inou z kontroliek), znamená to, že je kontrolka prepojená na inú (pomerne častý trik) a airbag je nefunkčný. Auto bolo buď šlendriánsky opravené alebo bola porucha na elektronike airbagu.
p) Bezpečnostné pásy – Nesmú byt nijako mechanicky poškodené alebo sa zadrhávať, prípadne byť až príliš voľné.
q) Predná kapota – Ak je bez oderov a čelné sklo bolo menené, môže signalizovať výmenu alebo lakovanie. Veľké poškodenie od kamienkov zase signalizuje veľký počet najazdených kilometrov.
r) Volant – Lesklosť a opotrebovanie. Tu však pozor, výmena volantu je relatívne lacná záležitosť a preto opotrebovanie volantu nie je až také smerodajné o zjazdenosti vozidla.
s) Jednotlivé diely karosérie – Skontrolovať farby. Ak vozidlo bolo havarované na predok, stačí otvoriť kapotu a skontrolovať zvary medzi karosériou a blatníkom, bude viditeľný iný odtieň farby. Skontrolujte radiacu páku, volant a pedále, ale aj stav čalúnenia. Podľa miery ich opotrebovania môžete odhadnúť počet skutočne najazdených kilometrov. Pri 50 000 najazdených km by nemali byť príliš opotrebované. Pri viac ako 250 000 km býva viditeľne poškodený povrch radiacej páky a pedále sú úplne zodraté. Ale pozor! Volant nie je vždy dôveryhodný. Často krát sa mení volant + hlavica radiacej páky, resp. niekto používa na volante rôzne poťahy atď. Je potrebné mať otvorené oči a hľadať jednotlivé súvislosti. Takisto aj pri dverách, treba skontrolovať, či riadne doliehajú a stačí jemné buchnutie, ak nie, môže to signalizovať, že sa s nimi niečo dialo a mohli byť menené.
t) Vzpery zadných dverí – Mali by sa zdvihnúť samé, v zimnom období môžu mať problém so zdvihom, ale udržať dvere by mali. Padanie signalizuje časté používanie. U vozidla s karosériou kombi či hatchback treba dať pozor na prílišné vŕzganie piatych dverí, či sú na nich obe gumové tesnenia, či funguje vyhrievanie zadného skla a zadný stierač.
2) Skúšobná jazda
Skúšobnú jazdu by Vám mal majiteľ vždy umožniť, ak tomu tak nie je, tak to môže niečo signalizovať. Skúšobná jazda je dôležitým faktorom, ktorý vypovedá o celkovom stave vozidla, ale aj o Vašom subjektívnom pocite ako vodiča z vozidla. Vhodné, je aby bol motor studený pred jazdou. Naštartovanie motora musí prebehnúť hladko, bez škrípania, chrchlania a pod.. Motor by mal naskočiť na prvý raz, nechať ho chvíľu naštartovaný a skontrolovať, či drží voľnobežné otáčky a či sa z motora neozývajú čudné zvuky, vibrácie, nezvyčajný hluk z motora alebo nadmerný klepot zo spodnej časti. Pozornosť treba venovať aj spojke a jej zaberaniu – či pedál nezaberá príliš vysoko, či nie je rozbeh trhavý a pod.
Za jazdy je dôležité si všímať, či vozidlo neťahá do strany. Na ceste s dierami zistíme odozvy podvozku a prípadné abnormálne zvuky.
Na rovnom a menej frekventovanom úseku treba vyskúšať brzdy. Najskôr brzdiť zľahka a ak je všetko v poriadku, pokus zopakovať s väčšou intenzitou. Brzdenie musí byť rovnomerné a volant sa nesmie klepať, triasť, otáčať a ani nič podobné. Ak ide o vozidlo bez ABS, nesmie pedál pulzovať, inak sa jedná o zvlnené brzdové kotúče. Pri vozidle s ABS treba vyskúšať brzdiť do aktivácie ABS, či sa tiež neprenášajú pulzujúce záchvevy do pedálu. Pri aktivácii ABS sa musia zablokovať všetky kolesá v rovnaký čas. Za jazdy bez brzdenia sa tiež nesmie volant rozvibrovať, inak to ukazuje na chybu vyváženia pneumatík, či vôle v prednej náprave alebo riadení. Podobne treba vyskúšať aj ďalšie systémy ako ESP (trakčnú kontrolu), ASR a netreba zabúdať ani na funkčnosť pohonu 4×4 v prípade ak je ním vozidlo vybavené. Hučanie od kolies znamená opotrebované ložiská. Opotrebované polosi sa prezradia tak, že pri pomalšej jazde s naplno vytočenými kolesami (krúženie) sa ozýva typické pukanie či cvakanie. Pribrzdením v zákrute, či jazde dole kopcom sa môžu prejaviť nadmerné vôle silentblokov motora, a to nárastom vibrácií. Tento problém sa prejavuje aj nadmerným zatrasením motora pri zhasínaní, či štarte. Takisto treba zistiť, ako sedí auto v zákrutách, pri cúvaní, či sa neozývajú nejaké čudné zvuky. Skontrolovať kontrolku teplomeru za jazdy, fungovanie klimatizácie.
3) Uzavretie kúpnopredajnej zmluvy
Ak ste sa už oboznámili so stavom vozidla a rozhodli sa ho kúpiť, mali by ste uzavrieť kúpnu zmluvu s takým obsahom, ktorý Vám nebude brániť pri domáhaní sa svojho práva v prípade zistench skrytých vád, príp. nedostatkov, ktoré sa vozidla týkajú.
Pri ojazdenom vozidle sa ráta s väčším množstvom vád, s ktorými by mal byť kupujúci oboznámený vopred ak o nich predávajúci vie. Preto by mal byť súčasťou kúpnej zmluvy aj súpis vád. Vhodné je si tiež dohodnúť moment prechodu vlastníckeho práva z predávajúceho na kupujúceho, pričom existuje viacero variant – odovzdaním motorového vozidla kupujúcemu, zaplatením kúpnej ceny, prepisom vozidla na dopravnom inšpektoráte a pod. Takisto by si kupujúci mal vymieniť, určité dôležité skutočnosti ako napr. či auto nebolo použité v trestnej činnosti, či naň nie je leasing, či sa naň nevzťahuje exekúcia a pod. Na toto a ešte omnoho viac by malo byť myslené v písomnej kúpnopredajnej zmluve na motorové vozidlo a preto by ste sa nemali uspokojiť len so vzormi zmluvy kolujúcimi na internete.
V prípade potreby sa na mňa neváhajte obrátiť a rada Vám poskytnem právne poradenstvo prípadne pre Vás vypracujem zmluvu podľa Vašich požiadaviek.
Autor pri zostavovaní článku čerpal informácie nielen z vlastnej skúsenosti, ale aj zo stránok:
http://www.autorubik.sk/clanky/na-co-si-dat-pozor-pri-kupe-ojazdeneho-auta
http://gazduj.etrend.sk/clanky-gazduj/tipy-nedostatky-ojazdene-auto.html